Prečo má umelá inteligencia stále väčší a väčší význam?
Pojem „umelá inteligencia“ je dnes už veľmi diskutovanou a trendy témou v oblasti technológií, o ktorú už bezpochyby zavadil každý, minimálne aspoň jedným uchom. Čo je to umelá inteligencia, ako funguje a kam smeruje?
Čo je to umelá inteligencia?
Keď si rozdelíme tento pojem umelá inteligencia (z angl. „AI - Artificial Intelligence") na časti, tak slovo „umelá“ odkazuje na niečo, čo je vytvorené človekom a nie prirodzene a slovo „inteligencia“ znamená schopnosť porozumieť a myslieť. Veľakrát sa mylne uvádza, že umelá inteligencia je akýmsi systémom. Nie je to však pravda, pretože ona nie je systém, ona sa implementuje do systému.
Dnes už existuje mnoho zdrojov, ktoré definujú túto technológiu. Niektoré ju označujú za „schopnosť digitálneho počítača alebo počítača riadeného robotom vykonávať úlohy, ktoré sú zvyčajne spojené s inteligentnými bytosťami“. Iné zdroje ju veľmi jednoducho definujú ako „schopnosť stroja napodobňovať inteligentné ľudské správanie“.
Spoločnosť SAS vysvetľuje, že „umelá inteligencia umožňuje, aby sa stroje učili zo skúseností, prispôsobovali sa novým vstupom a vykonávali ľudské úlohy“.
Umelá inteligencia v každodennom živote
Svet technológií sa posúva dopredu každým dňom a mnoho ľudí spred 90tich rokov by len ťažko verilo tomu, aké vymoženosti už dnes ponúkajú naše smartfóny a ako virtuálni asistenti reagujú na naše otázky. Dnes je už pre nás normálne, že množstvo vecí je poháňaných umelou inteligenciou, ktorá sa tak stáva neoddeliteľnou súčasťou našich životov.
Napríklad, vedeli ste, že Google využíva AI na to, aby boli všetky vaše prijaté e-maily autentické a zaradili sa do správnej kategórie (Primary, Social, Spam,...)? Vedeli ste, že LinkedIn využíva tiež umelú inteligenciu a to na to, aby čo najefektívnejšie a najrelevantnejšie zaradil uchádzačov k správnemu typu pracovnej ponuky?
Umelá inteligencia pri online nakupovaní
Chatboty slúžia na konverzáciu so zákazníkmi, ktorí majú nejaké otázky alebo len jednoducho potrebujú poradiť. Chatbot sa pokúša napodobňovať ľudskú reč, t.j. správa sa ako človek – vedie so zákazníkom konverzáciu, dokáže naplánovať schôdzku, prijať objednávku alebo odpovedať na nenáročné fakturačné otázky.
Možno ste už aj zaregistrovali, že my sme prednedávnom vyvinuli chatbota pod menom „Checkbot“, ktorý pomáha odhaľovať hoaxy a falošné správy na internete. Nejedná sa síce o pomocníka pri online nakupovaní, ale zato bráni šíreniu dezinformácií.
Amazon a ďalší online predajcovia používajú AI na zhromažďovanie informácií o vašich preferenciách a nákupných zvyklostiach. Na základe nich vám potom navrhnú tie produkty, ktoré vám najviac vyhovujú a sú prispôsobené vašim zvykom. Príklad: Keď vyhľadávate v e-shope slúchadlá, stránka vám zobrazí tie súvisiace produkty, ktoré si iní ľudia kúpili pri vyhľadávaní toho istého produktu.
Umelá inteligencia v oblasti zdravia
Dnes už existuje množstvo spoločností skúmajúcich spôsoby, ktorými umelá inteligencia môže pomôcť zlepšiť systém zdravotnej starostlivosti.
Napríklad, technológia Atomwise využíva umelú inteligenciu na objavovanie liekov. Vďaka schopnosti analyzovať miliardy zlúčenín a identifikovať oblasti na objavenie lieku dokáže urýchľovať a zefektívňovať prácu chemikov.
Druhým skvelým príkladom je aplikácia Pager, ktorá využíva umelú inteligenciu na pomoc pacientom s rôznymi bolesťami a ochoreniami. Spoločnosť, ktorá ju vytvorila, rozvíja strojové učenie na to, aby dokázala analyzovať klinické údaje a zistila tak prípadné medzery v liečbe pacienta.
Umelá inteligencia vs. Strojové učenie
Umelá inteligencia a strojové učenie sú pojmy v oblasti počítačovej vedy, ktoré si mnohí zamieňajú alebo ich rovno považujú za identické a odzrkadľujúce ten istý význam. V čom sa však ukrývajú ich rozdiely?
Vo všeobecnosti je možné povedať, že strojové učenie je jednoduchým spôsobom, ako dosiahnuť AI. Arthur Lee Samuel – špecialista v oblasti počítačových hier a umelej inteligencie – definoval AI ako „schopnosť učiť sa bez explicitného programovania“. Umelú inteligenciu by bolo možné vytvoriť aj bez strojového učenia, ale vyžadovalo by si to vytvorenie miliónov riadkov kódu s komplexnými pravidlami. Čiže namiesto „tvrdého“ programovania softvéru s presne zadefinovanými pravidlami pre konkrétne pokyny, prichádza strojové učenie, vďaka ktorému sa vyškolí daný algoritmus, aby sa sám učil. Toto „školenie“ zahŕňa privádzanie veľkého množstva dát do algoritmu a umožňuje mu tak sa ľahko prispôsobovať a zlepšovať.
Ako rozlíšiť jedno od druhého?
1. Cieľom AI je zvyšovať šancu na úspech, nie na precíznosť. Cieľom strojového učenia je zvyšovať presnosť, nezaujíma sa o úspech.
2. Umelá inteligencia robí rozhodnutia, učenie umožňuje systému sa učiť nové veci z dát.
3. Zámerom AI je simulovať prirodzenú inteligenciu s cieľom vyriešiť komplexný problém. Zámerom strojového učenia je učiť sa dáta o určitej úlohe s cieľom maximalizovať výkon stroja pri výkone tejto úlohy.
4. AI hovorí o inteligencii a múdrosti. Strojové učenie hovorí o vedomostiam.
Chceli by ste sa s nami porozprávať o možnostiach využitia umelej inteligencie vo vašom biznise? Oslovte nás na hi@touch4it.com a my vás veľmi radi pozveme k nám na stretnutie.
Kontaktujte nás:
Vyplňte formulár alebo nám pošlite e-mail. V prípade, že sa bojíte o svoj nápad, pošleme vám dohodu o mlčanlivosti a ochrane dôverných informácií a váš nápad bude v bezpečí.