Ako dať zamestnancovi efektívny feedback?

Zverejnené: Sep 19. 2016
feedback

Efektívny feedback je v súčasnosti kameňom úrazu v mnohých firmách. Prinášame vám preto 5 užitočných rád o tom, ako ju dať niekomu správnym spôsobom. 

1. Požiadajte o “povolenie” dať dotyčnému feedback

Znie vám to zvláštne? Niekedy sa však vyskytnú situácie, kedy si človek - povedzme zamestnanec - neželá dostať spätnú väzbu (dôvodov môže byť viacero). Je dôležité prísť za dotyčným pracovníkom a len sa spýtať: Môžem ti dať feedback na tvoju prácu? / - na tvoj projekt?” Vyznie to otvorenejšie a zamestnanec aspoň bude pripravený na rozhovor, ktorý s ním chcete viesť. Nezabúdajte, že ak ho máte aj za čo pochváliť, pochváľte ho! Pozitívna spätná väzba je veľmi motivujúca a dokáže človeka naštartovať dopredu.

2. Buďte špecifickí

Povedať niekomu, že je v práci dobrý alebo zlý, je skutočne len stratou času, ak mu neposkytnete ďalšie informácie. Je potrebné dotyčnému vysvetliť, čo konkrétne sa vám na jeho práci páči, kde vidíte príležitosti na jeho zlepšenie sa a podobne. Buďte konkrétni a nestrácajte ani svoj, ani jeho čas.

3. Dajte feedback v správny čas

Pokiaľ sa jedná o pozitívnu spätnú väzbu, tú je najlepšie podať zamestnancovi ihneď, t.j. keď došlo ku správaniu/aktivite, za ktorú si zaslúži pochvalu. Bude to mať čerstvo v pamäti a feedback bude efektívny. V prípade však, že sa jedná o napomenutie alebo o negatívnu spätnú väzbu, nerobte to hneď (najmä ak sa na zamestnanca hneváte). Premyslite si, ako mu to čo najlepšie a najzrozumiteľnejšie vysvetlíte - bez emócií, ktoré by znížili efektívnosť feedbacku.

Príklad: Ak zamestnanec pravidelne mešká na raňajšie porady, “nevytmavte” mu to vždy v to ráno na porade. Radšej si ho zavolajte na konci týždňa a predneste mu svoje vysvetlenie o tom, že meškanie u vás znamená nezodpovednosť a slabú pracovnú morálku. Porozprávajte sa s ním o tom a dajte mu priestor na vyjadrenie sa.

4. Poskytnite feedback o tom, čo vidíte VY, nie ostatní

Najhoršie pre zamestnanca je situácia, keď k nemu podíde nadriadený a povie: “Ľudia mi hovoria, že ste……”
Každému ako prvé napadne otázka: “Kto a čo o mne hovoril?” Je to prirodzené a úplne logické, pretože predtým ako sa k danej veci vieme vyjadriť, potrebujeme vedieť súvislosti, aby sme mohli podať vlastný pohľad na celú záležitosť.
Ak ste počuli negatívne reakcie na vášho zamestnanca od kolegov alebo zákazníkov, overte si to sami. Zistite, či je skutočne hrubý cez telefónov na vašich klientov, či sa nezodpovedne stavia ku úlohám na projekte a podobne. Až keď si utvoríte vlastný obraz o jeho správaní a celkovej práci, dajte mu feedback, ktorý budete prezentovať v prvej osobe.

5. Rešpektujte súkromie zamestnanca

Ak sa chystáte so zamestnancom prehovoriť o jeho správaní a práci, ktorá napríklad nezodpovedá vašim očakávaniam, nerobte to verejne. Zavolajte si zamestnanca do svojej kancelárie alebo najlepšie do inej “neutrálnej” miestnosti, kde sa zamestnanec nebude cítiť nervózne a neisto a bude sa vedieť s vami otvorene rozprávať.

Lukáš
Lukáš Láni Project Manager
Značky
#teamwork
#team
#communication

Kontaktujte nás:

Vyplňte formulár alebo nám pošlite e-mail. V prípade, že sa bojíte o svoj nápad, pošleme vám dohodu o mlčanlivosti a ochrane dôverných informácií a váš nápad bude v bezpečí.